heminredning

Nyhetsbrev om heminredning

Enligt statistik som nyligen presenterats av mailchimp.com öppnas endast 1 av 5 nyhetsbrev som skickas via e-post. Med det i åtanke gäller det verkligen att skapa intresseväckande och relevanta nyhetsbrev!

Bland de kategorier som har bäst öppningsfrekvens står kategorin ”Hobby” ut allra mest. Det går att tolka som att det finns ett visst intresse för exempelvis DIY- och byggprojekt, heminredning, hem och trädgård etc. Dock är det viktigt att komma ihåg att det faktiskt är otillåtet att skicka e-postmarknadsföring till såväl privatpersoner som enskilda firmor, så länge en fysisk person inte uttryckligen har tackat ja till att ta emot utskick.

Vad är ett nyhetsbrev?

Vi börjar med att förklara själva begreppet, eller företeelsen, nyhetsbrev. Det är helt enkelt en publikation som distribueras regelbundet genom olika kanaler till nyhetsbrevets prenumeranter. Detta kan ske i form av ett flygblad, en medlemstidning/lokal dagstidning, via e-post etc.

Ett nyhetsbrev är en relativt enkel och snabb form av en nyhetsuppdatering. Det kan handla om ett specifikt ämnesområde, en särskild händelse, ett evenemang och så vidare. Oftast används nyhetsbrev för att snabbt och brett nå ut med information till medlemmar i olika klubbar, föreningar och organisationer.

Mallar, distribution och uppföljning

Om syftet enbart är att informera om en specifik händelse är det självklart det brevet ska handla om. Är man däremot egenföretagare eller säljare är kanske avsikten snarare är att marknadsföra en vara eller en tjänst. Sådana nyhetsbrev är vanliga inom exempelvis modebranschen, heminredningsbranschen och byggbranschen. Men hur gör man för att fånga läsarens intresse?

Först och främst behövs en tydlig och snygg mall i vilken det bör finnas kontaktuppgifter samt en avregistreringslänk. Det finns flera företag på nätet, som exempelvis Paloma nyhetsbrev, som tillhandahåller bra och enkla mallar till ett bra pris. Det ska vara enkelt att utforma, skicka och följa upp sina nyhetsbrev, samt att målanpassa och segmentera sina utskick. Något som också är bra att tänka på, särskilt om det är flera personer som skriver, är att skapa ett gemensamt redaktörskonto.

Tips på bra nyhetsbrev

Berätta vad kunderna kan förvänta sig, informera om eventuella rabattkoder, kampanjerbjudanden, teman etc. redan i första läget. Bra exempel på detta finns bland annat hos Elle & Company, Elle Decoration och Allt om bostad. Här får man en tydlig bild av vad man vinner på att prenumerera på nyhetsbrevet. Att låta kunden fylla i intresseområden för mer riktade nyheter, som hos Hemnet, är också ett bra grepp. Det är också smart att låta kunden själv bestämma när hen vill ta del av nyheter och annat. Det kan man göra genom en blogg eller en nyhetssida kopplad till hemsidan, som hos Royal Design till exempel.

Håll också koll på hur många nyhetsbrev som aldrig öppnas, om prenumerationer sägs upp oftare under vissa perioder än andra, vilka ämnen som väcker mest intresse osv. Att skicka en länk som kräver ett godkännande om fortsatt prenumeration är ett annat sätt att aktivera kunderna på.

Hoppas att du har fått en del tips och idéer, dels om var du kan hitta bra nyhetsbrev, dels om var du kan hitta bra mallar!